Het Inudatiekanaal bij het Lunet aan de Snel niet ver van Fort Honswijk en ook niet ver van Tull en 't Waal op het Eiland van Schalkwijk.

We zien het Inudatiekanaal bij het Lunet aan de Snel, niet ver van Fort Honswijk van waar men water via de inlaatsluis kon inlaten uit de rivier de Lek om grote delen van Nederland onder water te zetten en zo de vijand uit het oosten te keren.

De Kazemat Houtense Wetering Heeft een mooi plaatsje gekregen in Natuurgebied Het Klooster.

De kazemat moest worden verplaatst in verband met de verbreding van het Lekkanaal bij Nieuwegein.

kazemat Houtense wetering moest behouden blijven omdat het een onderdeel is van de Hollandse Waterlinie en de status Wereld Erfgoed op de nominatie stond.

Meerdere onderdelen zijn daar verplaatst en in middels is de status verworven.

We zijn hier bij de Bailybrug over de Schalkwijker Wetering op Het Klooster, Natuur en Bedrijventerrein bij Nieuwegein. dit soort bruggen werd veel gebruikt in oorlogstijd, ook  in de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Ga maar even lekker zitten op deze historische bank en lees even het ver haal en je weet meer en scan ook even de qr code, zeker de moeite waard om het verhaal van de Hollands waterlinie te lezen en over alle mooie uitstapjes in de Kromme Rijnstreek en Het Eiland van Schalkwijk.

 

Veel plezier.

De beroemde Plofsluis bij Nieuwegein. Niet ver van Natuurgebied Het Klooster in het Amsterdam-Rijnkanaal.

Er is veel te vertellen over deze sluis en daarom heb ik maar een kaartje toegevoegd, met het ingewikkelde verhaal van deze bijzondere sluis, wat ook een onderdeel is van de Nieuwe Hollandse Waterlinie..

In Het zuidelijk deel van het nieuwe Natuurgebied Het Klooster bij Nieuwegein zien we de verplaatste kazemat Houtense Weterring.

De Kazemat Houtense Wetering wat meer bij van dichtbij bekeken in het nieuwe Natuurgebied Het Klooster, een compensatie voor het Bedrijventerrein Het Klooster Beide in Nieuwegein.

De grootste van de verplaatste kazematten die moest worden behouden in verband met het verbreden van het Lekkanaal was kazemat Houtense Wetering.

Een hele klus die heel veel belangstelling trok. Maar het moest gebeuren, ze moesten behouden blijven, anders kwam de nominatie Wereld Erfgoed in gevaar.

Zo maar een stelletje palen kriskras in de Schalkwijker Wetering bij het Natuurgebied Het Klooster. maar niet zomaar wat, het zijn fundatiepalen voor een kazemat die echter nooit is afgemaakt in verband met het invallen van de 2e Wereldoorlog.

En toch moeten we er zuinig op zijn, ze staan op de Wereld Erfgoedlijst, oh.

De Kazemat Schalkwijker Wetering heeft een heel mooi plekje gekregen naast het Sluispad, je kunt hem nu van dicht bij bekijken en hij is het bekijken waard het is tenslotte een stukje Wereld Erfgoed.

De Inudatiesluis Schalkwijkse Wetering op zijn nieuwe plaats. Hij moest worden verplaatst in verband met het verbreden van het Lekkanaal bij Nieuwegein

Het Werk Lunet aan de Snel heel dicht bij Fort Honswijk,

Daar achter zien we Tull en´t Waal en nog verder weg de toren van de RK kerk in Schalkwijk.

We zijn hier aan de oever van het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van de Plofsluis die je links op de foto ziet.

De Plofsluis is wel het meest bijzondere onderdeel van De Nieuwe Hollandse Waterlinie, er is heel veel over te vertellen, op Wikipedia/Plofsluis staat het hele verhaal. 

De Gedekte Gemeenschapsweg bij Fort Honswijk en het Lunet aan de Snel. De weg was er voor om ongezien voor de vijand zich te verplaatsen.

 Bij Inudatekanaal op Het Eiland van Schalkwijk. Via een inlaatsluis bij Fort Honswijk en dit kanaal konden grote delen van de Provincie Utrecht snel onder water worden gezet in tijd van oorlog.

Een loopgraaf op het Werk aan de Groeneweg een infanteriewerk van de Nieuwe Hollandse Watelinie gelegen tussen de Achterkade en de Lekdijk bij Schalkwijk.

Een voormalige loopgraaf en nu wandelpad door Het Werk aan de Groeneweg. Zeker een bezoek waard. Het ligt aan de Lekdijk bij Schalkwijk.

Een Groepsschuilplaats uit 1940 op het Werk aan de Groeneweg aan de Lekdijk bij Schalkwijk gemeente Houten.